امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402 برابر با 19 مارس 2024

متولد شهریور سال 1948 در شهرستان کویه‌ استان اربیل در عراق هستم و مدرسه‌ ابتدایی و راهنمایی را در شهرستان کویه‌ خوانده‌ام .

آذر ماه سال 1961 با انجمن اتحادیه‌ دانش آموزان کردستان ارتباط برقرار کردم .سال 1965 به‌ عضویت حزب پارت دمکرات کردستان درآمدم.

سال تحصیلی 1968-1970 مسئول اتحادیه‌ دانش آموزان کردستان در انجمن معلمین اربیل و کویه‌ بودم.پیوسته‌ در حلقه‌ فرهنگی حزب کومله‌ کار کردام.

بعد از اتفاق 11 خرداد سال 1970 معاون مسئول اتحادیه‌ دانش آموزان  کردستان در شهرستان کویه‌ بودم.

سال 1974-1971 در شهرستان میرگه‌سور با شغل معلمی مشغول خدمت شدم  و همواره‌ در صفوف حزب پارت دمکرات کردستان بوده‌یم تا اینکه‌ دوباره‌ انقلاب خرداد ماه 1974 آغاز شد و در انقلاب خردادماه ( شۆڕشی ئه‌یلول) شرکت کردیم و در اردوگاه آوارگان قولتی-ربط شهرستان سردشت به‌ شغل معلم ابتدایی آغاز بکار نمودم.

سال توافق نامه‌ الجزایر تصمیم گرفتیم که‌ به‌ کردستان بازگردیم. بار دیگر در روستای نازنین مشغول معلمی شدم و همواره‌ با مبارزین کرد در ارتباط بودم.

در بدو تاسیس حزب اتحادیه‌ میهنی کردستان در شهرستان کویه‌ با شهید دکتر خالد بولی از مبارزین کرد شهرستان کویه‌ و استان اربیل و سلیمانیه ارتباط برقرار کردیم  و همچنین مرداد ماه سال 1976 رابط انجمنهای کویه‌ و اربیل و سلیمانیه‌‌ اتحادیه‌ میهنی کردستان با سران خارجی انقلاب جدید و نهضت سوسیالیستی کردستان بودیم . با گروهی از مبارزین شهرستان کویه‌ سرپرست انجمن اتحادیه‌ میهنی کردستان نهضت کویه‌ را انجام دادیم . برای نمونه‌ مامۆستا عزیز حسین و آقای محمد بگرز و مامۆستا علی حویز و آقای باقی مام عبدالرحمن  و مامۆستا محمد توفیق مدحت و پرستار ستار و مامۆستا نامیق و مرحوم مامه‌ عبدالرحمان روته‌ و شهید شفیق ظاهر و ... .

روز 8/4/1979 از سوی سازمان اطلاعات شهرستان کویه‌ زندانی شدم و 8 روز در زندان اطلاعات اربیل زندانی شدم و بعد از آن از 18/4 – 19/8/1979 از سوی هیئت مخصوص مبارزه‌ با پیشمه‌رگه‌ کرکوک ( هیئت خاصه‌ کرکوک ) تحت شکنجه و بازپرسی قرار گرفتم . هنگام کودتای صدام حسین علیه‌ احمد حسن‌ بکر با قانون عفو عمومی همراه با گروهی از زندانیان سیاسی آزاد شدیم .

سپتامبر 1979 با درخواست از سوی سران نهضت سوسیالیستی کردستان ( اتحادیه‌ میهنی کردستان ) و درخواست جناب آقای جلال طالبانی قول ملحق شدن به‌ صفوف انقلاب و پیشمرگه‌ را دادم.

صبحگاه  2/1/1980 به‌ پایگاه نهضت سوسیالیست کردستان در نویزنگ رسیدم .و از سوی سران اتحادیه‌  میهنی کردستان و مبارزان از جمله‌ جمال آقا و مامۆستا علی حویز و گروهی از کادرهای نهضت  از جمله  شهید مامۆستا شریف و آقای حاکم عمر عزیز و آقای هندرین و مامۆستا یوسف و همچنین از سوی مبارزین دیگر که‌ بیشتر آنها همشهری ما بودند مورد استقبال قرار گرفتیم.

ماه 4/1980 عضو رهبری نهضت سوسیالیست کردستان ( اتحادیه‌ میهنی کردستان ) و عضو دفتر تنظیمی  شدم که‌ در آن زمان سالار عزیز عضو دفتر سیاسی و مسئول دفتر تنظیمی بودند و من و دکتر خدر معصوم عضو بودیم.

روز 16/11/1980 زمانی که‌ با گروهی از پیشمرگه‌های کرستان به‌ قصد جستجو و تحقیق در منطقه‌ پشدر و منطقه‌ خوشناو در حال حرکت بودیم  ‌ از سوی هلیکوپترهای رژیم بعث هدف حمله‌ قرار گرفتیم و تعدادی از کادرها و پیشمرگه‌ها را شهید و زخمی کردند که‌ من یکی از زخمیها بودم.

سال 1982 قانون تاسیس کمیته‌ رهبری اربیل داده‌ شد و جناب دکتر کمال خوشناو و خالد سید مجید  و من پایگاهمان را به‌ روستای ده‌ره‌ته‌ بردیم.در بهار سال 1983 تنظیمات اتحادیه‌ میهنی کردستان و نهضت سوسیالیستی متحد شدند و اتحادیه‌ انقلابیون کردستان را تاسیس کردند و من به‌ عضو رهبری اتحادیه‌ انقلابیون کردستان درآمدم.

در گفتگوهای سال 1984-1985 در میرگه‌پان کنفرانسی برگذار شد و بار دیگر به‌ عضو رهبری اتحادیه‌ انقلابیون کردستان درآمدم  و بعد از آن به‌ سمت  مسئول دفتر دارایی کل اتحادیه‌ میهنی کردستان نائل شدم وسپس در اکتبر 1985 به‌ عضویت دفتر سیاسی درآمدم .
در سال 1991 بعد از آزاد سازی کردستان عراق از چنگال دیکتاتوری رژیم بعث برای آزاد سازی کردستان  به‌ مسئولیت نیروی اتحادیه‌ میهنی کردستان در استان دهوک انتخاب شدم و روز 13/3/1990 ساعت 2:35 بعد از ظهر به‌ شهر دهوک رسیدم و شهر دهوک با همراه نیروهای حزب پارت دمکرات کردستان به‌ کلی آزاد شد.در کنفرانس یکم اتحادیه‌ میهنی کردستان برای ریاست خودم را کاندید نکردم و همچون کادر اتحادیه‌ میهنی کردستان باقی مانده‌ و چندین پست مهم را به‌ عهده‌ گرفتم :

1-     مسئول اداره‌ دفتر سیاسی در اربیل

2-     معاون وزیر آموزش اقلیم کردستان در کابینه‌ یکم و دوم

3-     بار دیگر مسئول دفتر سیاسی تا 30/8/1996 

4-     از سال 1997 تا 1999 نماینده‌ جناب آقای جلال طالبانی و اتحادیه‌ میهنی کردستان همراه با کنگره‌ قومی کردستان در بروکسل

5-     از 18/9/1999 نماینده‌ اتحادیه‌ میهنی کردستان در زمینی امور اقتصادی و بازرگانی در جمهوری اسلامی ایران

6-     از اواخر 2002 تا 2008 نماینده‌ اتحادیه‌ میهنی کردستان در ایران7-     از 24/7/2008 نماینده‌ حکومت اقلیم کردستان در ایران. 

آخرین اخبار

گزارشات پر بازدید

حالت های رنگی