امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403 برابر با 27 آوریل 2024

پروفسور «آلن تورن» جامعه‌شناس، فیلسوف، متفکر و نظریه‌پرداز مطرح فرانسوی درگذشت

آلن تورن: هر کشوری که به گفت‌وگو و دموکراسی نیاز داشته باشد ما در آنجا حضور داریم

منصور جهانی ـ پروفسور «آلن تورن» Alain Touraine جامعه‌شناس، فیلسوف، متفکر و نظریه‌پرداز مشهور و مطرح فرانسوی و از پایه‌گذاران جامعه‌شناسی مدرن دنیا در سن 97 سالگی در شهر پاریس درگذشت. 

پروفسور «آلن تورن» Alain Touraine جامعه‌شناس، فیلسوف، متفکر و نظریه‌پرداز مطرح فرانسوی که خرداد ماه سال 1396 برای شرکت در سومین کنفرانس بین‌المللی پلاتفورم «دابران» (گسیختگی) به شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق سفر کرده بود؛ با حضور تعدادی از چهره‌ها و شخصیت‌های سرشناس ایرانی، کُرد، عرب و همچنین شخصیت‌هایی از کشورهای اروپایی و اساتید دانشگاه در کنگره «زنان آزاد و جامعه روشنگر» در تالار پروفسور «عزالدین مصطفی رسول» در هتل «گراند میلیونیوم»، دکترای افتخاری دانشگاه سلیمانیه را دریافت کرده بود.

«آلن تورن» بعد از دریافت نشان دکترای افتخاری دانشگاه سلیمانیه با اشاره به این‌که قبل از این، مدارک معتبر و عالی رتبه‌ای را به دست آورده است؛ ولی اهدای دکترای افتخاری دانشگاه سلیمانیه به ایشان، اهمیت ویژه‌ای دارد و در ادامه افزود: من همیشه تلاش کرده‌ام که برای به‌دست آوردن آزادی و حقوق بشر و روشنگری تأکید کنم. 

وی همچنین گفت: دانشگاه سلیمانیه مسئولیت مهمی همچون پیداکردن شیوه‌ای برای چگونگی به‌دست آوردن حقوق کُردها را بر عهده دارد. من هم به نوبه خود افتخار می‌کنم که به بخشی از دانشگاه سلیمانیه تبدیل شوم. برای من افتخار بزرگی است که این مدرک دکترا را به من اعطا می‌کنند؛ اما نمی‌دانم لایق این مدرک هستم یا نه. 

پدر «جامعه پساصنعتی» در دنیا، ضمن تشکر از مهمان‌نوازی گرم کُردها گفت: آنچه که در حال حاضر، خیلی مهم است خود کُردها و جایگاه کنونی‌شان است؛ امیدوارم که بعد از موفقیت‌هایی که به دست می‌آورید، به شیوه حکیمانه و متواضعانه با آن برخورد کنید.

او افزود: هر کشوری که به گفت‌وگو و دموکراسی نیاز داشته باشد ما در آنجا حضور داریم؛ به همین خاطر، خوشحالم که در اینجا حضور دارم، هدفمان جهت شرکت در کنفرانس بین‌المللی پلاتفورم «دابران» همین است.   

«آلن تورن» در پایان سخنانش تأکید کرد: بزرگی شما را نمی‌توان با جغرافیای کوچکتان ارزیابی کرد؛ چونکه شما آنقدر بزرگید که نمی‌توانید در جغرافیای کوچک بگنجید. 

تورن از دوستان ملت کُرد بود که چندین سال به اقلیم کردستان دعوت می‌شد ولی حکومت فرانسه به دلیل این‌که همچون یک سرمایه ملی بزرگ به او می‌نگریستند و به دلیل وضعیت امنیتی عراق و نه اقلیم کردستان، از سفرشان جلوگیری می‌کردند. ولی ایشان با توجه به علاقه و با مسئولیت خود در سال 1396 به اقلیم کردستان تشریف بردند.

کتاب‌های «آلن تورن» به 37 زبان زنده دنیا از جمله فارسی ترجمه شده و به برنامه درسی اکثر دانشگاه‌های جهان تبدیل شده‌اند، «دموکراسی چیست؟» (نشر ثالث) یکی از کتاب‌های مشهور این شخصیت برجسته و علمی است.

کد خبر: 1060

آخرین اخبار

گزارشات پر بازدید

حالت های رنگی