امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402 برابر با 19 مارس 2024

نمایندە دولت اقلیم کردستان در تهران: ایران حکم دادگاه فدرال عراق درباره نفت اقلیم کردستان را موضوعی داخلی می داند

 سرویس عراق و اقلیم کردستان- نمایندە دولت اقلیم کردستان در تهران تاکید کرد کە موضع ایران در قبال حکم دادگاه فدرال عراق علیە فعالیت های نفتی اقلیم، مانند دیگر کشورها است و این حکم را موضوعی داخلی می داند.

بە گزارش کردپرس، ناظم دباغ در گفتگو با بخش کردی رادیو آمریکا، در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص حکم اخیر دادگاه فدرال عراق دربارە غیرقانونی بودن فعالیت های نفتی اقلیم کردستان و ضرورت کنترل دولت عراق بر این فعالیت ها، گفت کە موضع ایران مانند دیگر کشورها است و این حکم را مسئلە ای داخلی می داند  و تاکید می کند کە باید اربیل و بغداد، از طریق قانونی و سیاسی و با در نظر گرفتن منافع دو طرف این مشکل را حل کنند.

نمایندە دولت اقلیم کردستان با تاکید بر اینکە جنبە های سیاسی این حکم دادگاه فدرال عراق بیشتر از جنبە های قانونی آن است افزود کە این حکم در شرایط حساسی صادر شدە و عراق در وضعیت پیچیدە ای است و ایران نیز نمی تواند در جهت مخالفت با این حکم اقدام کند.

وی با اشارە بە اینکە از تمامی جزئیات فروش نفت اقلیم از طریق ایران مطلع نیست، گفت کە بخش اندکی از نفت اقلیم، توسط نفتکش ها و با ترانزیت از طریق ایران بە فروش می رسد و گاهی نیز بە پالایشگاه های ایران در نزدیک مرز، از جملە پالایشگاه کرمانشاه،  فرستادە شدە و میزان این نفت نیز از 30 الی 35 هزار بشکە در روز فراتر نرفتە و صادرات اصلی نفت اقلیم از طریق خط لولە نفتی و بندر جیهان ترکیه صورت می گیرد.

همچنین گفت کە پایبندی ایران بە حکم دادگاه فدرال عراق بستگی بە این دارد کە آیا نفت اقلیم از طریق این کشور ترانزیت می شود یاخیر و این کشور بی دلیل تصمیمی را علیە اقلیم اتخاذ نمی کند؛ زیرا بە صورت رسمی نفتی از اقلیم خریداری نمی کند و بازرگانان نفت بە صورت پیلە وری معاملات نفت را انجام می دهند.

ناظم دباغ خاطر نشان ساخت 80 درصد نفتی کە از اقلیم بە ایران ترانزیت می شود، نفت سیاه باقی ماندە در پالایشگاه های نفت اقلیم است و پیشتر در دورە صدام بر روی زمین بە ویژە در بیجی سرازیر می شد و اما اکنون از طریق ترانزیت بە بندر عباس منتقل شدە در پالایشگاه های این کشور مورد استفادە قرار می گیرد.

در مورد فروش گاز طبیعی اقلیم کردستان بە افغانستان و ارمستان و چند کشور دیگر از طریق ایران نیز گفت کە به عنوان نمایندە دولت اقلیم در تهران خبری از این موضوع ندارد و اطلاعی دریافت نکردە و فقط از ترانزیت نفت اقلیم از طریق ایران و توسط بازرگانان نفت، مطلع است.

وی تاکید کرد کە این ترازنیت نیز توسط دولت ایران انجام نمی شود.

ناظم دباغ در بارە شایعاتی کە در اقلیم منتشر شدە و ایران را بە دست داشتن در صدور حکم دادگاه فدرال عراق علیە نفت اقلیم، متهم می کنند، گفت کە از نظر وی چنین نیست و خاطر نشان ساخت کە اکنون شرایط بە گونە ای شدە کە اگر برف و باران نیز در منطقە ببارد و زیانی بە اقلیم و عراق برسد، برخی می گویند کار ایران است و این نیز منتج از سیاست هایی است کە در عراق پیادە می شود؛ زیرا از یک سو مشکلات در زمانی کە باید حل و فصل نشدە و از سوی دیگر باید گفت اگر آمادگی و زمینە سازی از سوی جریان های عراقی وجود نداشتە باشد، ایران و آمریکا و ترکیه قدرت دخالت در عراق را ندارند.

همچنین تاکید کرد کە مناقشات و کشمکش میان احزاب سیاسی عراق و اختلافات آنان با اقلیم کردستان عامل سیاسی شدن پروندە های قانونی و حقوقی و مطرح شدن این پروندە ها در دادگاه است و همگان می دانند کە پروندە شکایت از فعالیت های نفتی اقلیم 10 سال پیش در دادگاه مطرح شدە و اکنون دربارە آن حکم صادر می شود.

وی اشارە کرد کە در دیدارهای اخیر رئیس و نخست وزیر اقلیم کردستان با مقامات و نمایندگان کشورهای خارجی نیز طرف های خارجی اعلام کردە اند کە حکم دادگاه فدرال عراق مسئلە ای داخلی در این کشور است،زیرا دادگاه فدرال نهادی قانونی بودە و در جامعە جهانی نیز بە رسمیت شناختە می شود.

ناظم دباغ تاکید کرد لە  وقتی این دادگاه تصمیمی می گیرد باید راه های اجرای آن و منافع همه طرف ها را نیز برای حفظ صلح و امنیت در عراق و صیانت از حقوق قانونی همه طیف ها را، در نظر بگیرد.

عضو ارشد حزب اتحادیە میهنی کردستان دربارە تاثیر ائتلاف اخیر میان مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان (پارتی) و جریان صدر و الحلبوسی بر صدور این حکم توسط دادگاه فدرال، گفت وی نمی خواهد ایران و یا حزب دمکرات را بە این مسئلە مرتبط بداند؛ زیرا  کە حزب دمکرات هم پیمان اتحادیە میهنی است و ایران نیز همیشە حامی کردهای عراق بودە، اما گاهی اشتباهات و یا سوءتفاهم روی می دهد.

ناظم دباغ تاکید کرد کە از نظر وی در این شرایط ایران بە دنبال راه حلی برای این اختلافات می گردد، چراکە اگر اقلیم حاضر بە پذیرش و اجرای این حکم نباشد؛ ممکن است دولتی مانند دوران حیدر عبادی و نوری مالکی در عراق بر سر کار آمدە و بە اقلیم حملە کند و جنگ و درگیری بە وجود آید و چنین شرایطی نیز ممکن است بە نفع ایران نباشد کە در اقلیم جنگی برپا شود و بە همین دلیل   تحلیل هایی کە از سوی افرادی نامطلع صورت گرفتە ایران را علیە بارزانی ها و یا کردهای عراق قلمداد می کنند، درست نیست و بالعکس ایران خواستار حل مشکلات از طریق سیاسی است.

وی روابط ایران و اقلیم در مقطع کنونی را خوب توصیف کردە و گفت کە در طول سال های گذشتە نیز این روابط با فراز و نشیب هایی همراه بودە، اما تلاش ها برای حل مشکلات و پیشبرد روابط و حفظ آن همیشە در جریان بودە و ادامە دارد.

ناظم دباغ دربارە اینکە ایران پیشتر از کردها خواستە بود عامل بروز شکاف و اختلاف میان شیعیان عراق نباشند، گفت کە ایران هنوز بر این موضع خود استوار بودە و از کردها نیز برای حل مشکلات از طرق سیاسی و گفتگو و با در نظر گرفتن حقوق قانونی کردها، درخواست همکاری کردە است.

 

 

ایران حکم دادگاه فدرال عراق دربارە نفت اقلیم کردستان را موضوعی داخلی می داند (kurdpress.com)

 

کد خبر: 1019

آخرین اخبار

گزارشات پر بازدید

حالت های رنگی