امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402 برابر با 19 مارس 2024

ناظم دباغ در گفتگو با مهر: تشکیل کمیته حقیقت یاب برای برگزاری نشست اربیل

نماینده اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه درخصوص نشست اخیر اربیل کمیته حقیقت یاب تشکیل شده است، بر لزوم بازنگری در قواعد برگزاری کنفرانس ها و جلسات در این منطقه تاکید کرد.

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل - سمیه خمارباقی: نشست عده‌ای از افراد خواهان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه کردستان عراق با واکنش شدیداللحن شخصیت‌ها و مقامات و احزاب عراقی همراه شد. بنا بر اعلام منابع عراقی، بیش از ۳۰۰ نفر در یک نشست که در شهر اربیل برگزار شده است، خواهان عادی‌سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی شده‌اند.

مطابق با گزارش منتشر شده در منابع صهیونیستی، تل‌آویو فوراً از این فرصت استفاده کرده و حمایت خود را از برگزاری چنین نشستی در کشور عراق اعلام کرده است.

وزارت داخله اقلیم کردستان عراق امروز شنبه ۲۵ سپتامبر با صدور بیانیه‌ای نسبت به نشستی که روز گذشته تحت عنوان «صلح و استرداد» در اربیل برگزار شده واکنش نشان داد. در این بیانیه تصریح شده است: این نشست بدون اطلاع، موافقت و مشارکت دولت اقلیم کردستان برگزار شده و به هیچ وجه بیانگر موضع دولت اقلیم کردستان نیست. اقدامات لازم در خصوص پیگیری چگونگی برگزاری این نشست اتخاذ خواهد شد. در همین رابطه گفتگویی با ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران انجام داده‌ایم که از نظر می‌گذرد:

*وزارت امورد داخلی اقلیم کردستان اعلام کردە است کە از نشست عشایر عرب مستقر در اربیل بی اطلاع بودە است و با کسانی کە این نشست را سامان دهی کردە اند برخورد می‌کند، چطور ممکن است رؤسای قبایل عرب در پایتخت اقلیم کردستان یک نشست سیاسی برای اسرائیل (ان هم در این شرایط حساس عراق و منطقە) برگزار کنند و خواستار عادی سازی روابط با اسرائیل باشند و حکومت اقلیم کردستان از آن بی اطلاع باشد؟

در شرایط کنونی و در حکومت اقلیم کردستان تا حدودی آزادی و حمایت از کسانی هست که وارد اقلیم می‌شوند و هر کسی جلسه‌ای یا کنفرانسی در تالاری برگزار می‌کند یک مجوری می‌گیرد ولی درخصوص جزئیات این نشستها و کنفرانس‌ها اطلاعی از قبل وجود نداشته است. نمی‌توان در چارچوب آزادی از کل جزئیات مطلع بود اما خب وقتی وزارت امور داخلی اقلیم کردستان عراق درباره برگزاری این نشست بیانیه صادر و اظهار بی اطلاعی می‌کند یعنی هم از جزئیات آن بی خبر بوده است و هم با محتوای برگزاری نشست مخالف است چرا که اربیل به قانون اساسی عراق و دولت مرکزی پایبند است و در زمینه سیاست خارجی و دفاعی و امنیتی تابع بغداد است.

وزارت امور داخلی اقلیم کردستان عراق در بیانیه امروز خود از تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره این نشست برای شناسایی عوامل آن خبر داده است و این نشست را محکوم کرده است و این یعنی چنین نشستی برخلاف سیاستهای اقلیم کردستان عراق برگزار شده است خصوصاً اینکه در این نشست که همه مهمانان آن عراقی بودند درباره موضوع حساسی همچون درخواست عادی سازی روابط با اسرائیل صحبت شده است.

*آیا اهداف برگزاری این نشست و مباحث مطرح شدە در آن کە حول محور مهم ارتباط با رژیم صهیونیستی بودە است، تأثیرگذاری بر روند انتخابات عراق است؟

بله شاید یکی از اهداف برگزاری این نشست، تأثیرگذاری بر موضوع انتخابات عراق است و جلب آرای انتخاباتی به نفع برخی کاندیداها همچون کاندیداهای کرد است.

*چرا اربیل برای این نشست‌ها انتخاب می‌شود و چه راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار چنین رخدادهایی وجود دارد؟

چون اربیل پایتخت اقلیم است و یک مقدار آزادی تردد در این منطقه به ویژه درخصوص مهمانهایی که به این منطقه می آیند وجود دارد، اما کلاً باید یک سری مسائل همچون ورود مهمانان و برگزاری جلسات در چارچوب مقررات اقلیم برگزار شود، وقتی از سوی وزارت داخلی اقلیم بیانیه صادر می‌کند و چنین نشستی را محکوم می‌کند یعنی مخالف برگزاری این نشست بوده‌ایم.

راهکارهای جلوگیری از تکرار چنین رخدادهایی این است که نظارت بیشتری بر جزئیات برگزاری جلسات و کنفرانس‌ها شود و اینکه مسئولان مربوطه در جریان قرار بگیرند مدیریت برگزاری چنین جلسات و نشستهایی با چه کسانی است و برنامه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی این نشست‌ها نیز مشخص باشد. باید در مورد راهکارهای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی فکر کرد. همانطور که می‌دانید اقلیم کردستان عراق از موقعیت جغرافیایی خاص و حساسی میان همسایگان خود و هم به عنوان یک جامعه اسلامی برخوردار است که نمی‌توان بر خلاف اندیشه و مصالح اسلامی رفتار کرد.

راهکار و پیشنهاد من برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی این است که از جزئیات دقیق چنین نشست‌هایی و اینکه چه کسانی از خارج اقلیم وارد این منطقه می‌شوند، آگاه بود و به صورت ریز و دقیق در جریان قرار داشت که چه چیزهایی در نشستها مطرح خواهد شد. در واقع باید از اهداف جلسات و همایشها آگاه بود و هوشیاری سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی یک ضرورت است.

*در حالی کە بسیاری از کشورهای دوست و هم پیمان عراق و اقلیم کردستان دشمن اسرائیل هستند ونسبت بە این دست موضوعات حساسیت بالایی ایجاد می‌شود؟ آیا ضربە زدن بە ارتباطات اقلیم و ایران یکی از اهداف چنین نشستهایی نیست؟

من به نظرم هر کاری برخلاف سیاست حکومت عراق و اقلیم باشد و کشورهای همسایه و کشورهای دوست عراق را در نظر نگیرد، آسیب جدی به آینده اقلیم کردستان عراق وارد خواهد کرد.

همیشه در برخی شرایط بعضی به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند و برای آشوب در منطقه تلاش می‌کنند اما ما هر اقدامی که در راستای برهم زدن روابط میان تهران- اربیل باشد را محکوم می‌کنیم. ما باید هوشیارتر باشیم و دوست و دشمن را تعریف کنیم و عوامل برگزاری چنین نشست‌هایی را شناسایی و برای صدور مجوزها نیز دقت بیشتری شود.

هر گونه اقدامی که احساسات کشورهای دوست و همسایه و اسلامی عراق و اقلیم کردستان عراق را جریحه دار می‌کند نباید صورت بگیرد و معتقدم ملت فلسطین خود باید به دور از هر گونه دخالت خارجی سرنوشت خود را تعیین کند اما عوامل خارجی می‌توانند از ملت فلسطین در دستیابی به حقوق مشروع خود حمایت کنند.

درخصوص عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز اقلیم کردستان عراق تابع چارچوب سیاست خارجی دولت مرکزی بغداد است و به صورت کلی اربیل در زمینه دفاعی، سیاسی، مالی و سیاست خارجی تابع حکومت مرکزی بغداد است.

روابط جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در طول تاریخ حسنه بوده است هر چند در برخی شرایط دارای نوسان بوده اما هیچگاه قطع نشده است. روابط تهران و اربیل، روابطی راهبردی و قوی است چون امنیت و آسایش اقلیم و ایران و در کل، منطقه به یکدیگر مربوط است و تمامی گروههای سیاسی اقلیم بر این باور هستند که رابطه با ایران باید حفظ شود.

روابط اقتصادی تهران و اقلیم حسنه است و باید در آینده در زمینه سرمایه گذاری و صادرات و واردات نیز تقویت شود، کنسولگری و نمایندگی دو طرف باید زود به زود جلسات برگزار کنند و نگذاریم مشکلی پیش بیاد و بعد راهکار داشته باشیم.

 

https://www.mehrnews.com/news/5313368/%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%AA%D9%87-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA-%DB%8C%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D9%84

 
کد خبر: 1007

آخرین اخبار

گزارشات پر بازدید

حالت های رنگی