امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402 برابر با 19 مارس 2024

در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا؛ نماینده اقلیم کردستان عراق: درباره گروه‌های کرد مخالف ایران تصمیم جدی می‌گیریم/مقرهایشان تخلیه خواهد شد

تهران- ایرنا- «ناظم دباغ» با اشاره به توقف حملات سپاه به مقرهای گروهک‌های ضد انقلاب پس از هشدار به مقامات کردستان عراق برای جلوگیری از اقدامات این گروهک‌ها گفت: برای ما قابل قبول نیست گروه‌های اپوزیسیون کردی برای ایران و اقلیم نگرانی ایجاد کنند و در صورت ادامه فعالیت مسلحانه، این‌بار برخورد جدی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در پی تحرکات تروریستی گروه‌های ضد انقلاب در مرزهای غربی کشور در روزهای اخیر، مواضع این گروهک‌ها در خاک اقلیم کردستان عراق مورد حملات پهپادی و توپخانه‌ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت.

برخی منابع با اشاره به توقف این حملات پس از انهدام اهداف از پیش تعیین شده، ادامه آن را منوط به رفتار آتی مسئولان اقلیم شمال عراق اعلام کرده و هشدار دادند در صورتی که مقامات اقلیم تصمیم معقولی اتخاذ نکنند و جلوی شرارت‌های گروه‌های تجزیه‌طلب و ضد ایران را نگیرند، عملیات علیه آنها از سر گرفته می‌شود.

در جلسه کمیته مشترک امنیتی ایران و کردستان عراق چه گذشت؟

«ناظم دباغ» نماینده حکومت اقلیم کردستان در ایران درباره اقدامات انجام شده برای جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی گروه‌های ضد انقلاب که مقرهای آنها در شمال عراق قرار دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از طریق وزارت خارجه و برخی مقامات، نگرانی خود را از فعالیت‌های گروه‌های کرد ایرانی در اقلیم کردستان اعلام کرده است.

وی افزود: سه ماه قبل و یک بار دیگر نیز حدود ۲۰ روز پیش کمیته امنیتی مشترک در اربیل و تهران جلساتی را برگزار کرده‌اند که در این نشست‌ها تصمیماتی درباره تقویت امنیت مرزها گرفته و تأکید شد نباید گروه‌های اپوزیسیون کرد ایرانی فعالیت مسلحانه یا آموزشی در خاک اقلیم کردستان داشته باشند و تا مدتی هم شاهد توقف فعالیت‌های این گروه‌ها بودیم تا روزهای اخیر که حوادثی در داخل ایران به وجود آمد.

مقرهای گروه‌های کرد مخالف ایران در اقلیم تخلیه خواهد شد

دباغ همچنین تصریح کرد: در نشست هیأت‌های مشترک کنسولگری جمهوری اسلامی ایران و ریاست حکومت اقلیم کردستان هم بحث‌های خوبی صورت گرفت و تأکید شد باید مقرهای گروه‌های کردی در خاک اقلیم تخلیه شود که منتظر اجرای این تصمیم هستیم اما این موضوع در حال بررسی است که فقط مقرهای مرزی باید تخلیه شوند یا شامل مقرهایی هم می‌شود که از زمان صدام تا امروز وجود داشته‌اند.

نماینده حکومت اقلیم کردستان در ایران اظهار داشت: حکومت اقلیم کردستان همواره اعلام کرده که اجازه نمی‌دهد از خاک این منطقه اقدامی علیه امنیت کشورهای همسایه صورت گیرد و این موضوع را به عنوان سیاست راهبردی خود به گروه‌های کرد اپوزیسیون ایرانی هم متذکر شده‌ایم.

حفظ امنیت همسایگان سیاست راهبردی ماست 

وی با بیان اینکه خود را متعهد می‌دانیم که اجازه ندهیم گروه‌هایی باعث نگرنی ایران یا شهروندان اقلیم کردستان شوند، افزود: حکومت اقلیم کردستان نگران است که گروه‌هایی با تحرکات مسلحانه خود باعث شوند حریم اقلیم هر از گاه بمباران شود و جان و مال مردم به خطر بیفتد و آسیب ببینند.

دباغ ادامه داد: گروه‌های اپوزیسیون کرد ایرانی ده‌ها سال است که در اقلیم کردستان حضور دارند و ما توانسته‌ایم تا حدی فعالیت‌های آنها را کنترل و به توافقات پایبند کنیم اما متاسفانه برخی گروه‌ها و افراد گاهی از شرایطی که پیش می آید سوءاستفاه می کنند که وقتی با تذکر ما یا واکنش ایران مواجه می‌شوند، تحرکات‌شان متوقف می‌شود.

این‌بار درباره گروه‌های کرد مخالف ایران تصمیم جدی می‌گیریم

نماینده حکومت اقلیم کردستان در ایران با بیان اینکه نمی‌شود در داخل اقلیم کردستان حکومت دیگر یا نیروی مسلح دیگری باشد که خودسر عمل می‌کند، اظهار داشت: اگر گروه‌های کرد ایرانی به توافقات پایبند نباشند و به تذکرات درباره پرهیز از فعالیت‌های مسلحانه علیه ایران توجه نکنند، حکومت قطعاً این‌بار تصمیم جدی درباره آنها می‌گیرد.

وی افزود: ما بارها به این گروه‌ها در مقاطع مختلف تذکر و هشدار داده‌ایم اما اگر به رفتارهایشان ادامه دهند و بر مواضعی که از طریق رسانه‌ها اعلام می کنند اصرار داشته باشند و در روابط اقلیم و ایران تغییر یا خللی ایجاد شود، برای ما قابل قبول نیست و ناچار خواهیم بود با رعایت حقوق بشر با آنها برخورد کنیم.

دباغ در خصوص هشدار ایران به مقامات اقلیم کردستان درباره تبعات حضورشان در مقرهای گروهک‌های تروریستی اظهار داشت: هیچ یک از مسئولان حکومت اقلیم با گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی رابطه ندارند و دیدارها و حضور آنها در مقرهای این گروه‌ها برای مذاکره، ابلاغ پیام‌ و محدود کردن آن بخش از فعالیت‌های آنهاست که برای ایران و حکومت اقلیم نگرانی ایجاد می‌کند.

 

https://www.irna.ir/news/84907411/نماینده-اقلیم-کردستان-عراق-درباره-گروه-های-کرد-مخالف-ایران-تصمیم

کد خبر: 1031

آخرین اخبار

گزارشات پر بازدید

حالت های رنگی